top of page
  • תמונת הסופר/תmathiculus

שיטת הספירה הנשכחת

עודכן: 14 בינו׳ 2021

רובנו מכירים רק שתי שיטות נומריות - הרומאית והערבית, כשהשנייה זכתה בבכורה ובה אנו משתמשים היום. אבל! היתה להם גם אחות שלישית סודית- השיטה הציסטרסיאנית.


 


במהלך המילניה הראשונה הספרות הרומאיות שלטו ביד רמה אבל החל המאה ה-13, הספרות ההודיות- ערביות נתנו את הטון וניצחו לבסוף בקרב על הבכורה.ולכן, שיטת הספירה העשרונית היא השיטה המקובלת ביותר לספירה כיום (0,1,2,3,4,5,6,7,8,9). אבל! מסתבר שהיתה לשיטות אחות שלישית נשכחת- השיטה הציסטריאנית. השיטה הומצאה ופותחה (כמו המון דברים נהדרים כבירה) ע"י נזירים ציסטריאנים בין המאה ה-13 ל-15. המסדר הציסטריאני היה אחד המסדרים המשפיעים בסוף ימי הביניים והוא צאצא של המסדר הבנדיקטיני.חברי המסדר ממעטים לדבר ומרבים לעשות, בעיקר חקלאות אך גם גבינות, לחם ומוצרי מזון אחרים. הציסטריאנים חשבו שהבנדיקטיים לא ממש אסתטיים וכתגובה פיתחו יכולות אדריכליות מרשימות ממונפות בכ-500 מנזרים ברחבי העולם. וכן, יש גם צד ישראלי. מכירים את מנזר השתקנים בלטרון?


כאשר התקשורת הוורבלית מוגבלת, יש המון מקום ליצירה של שפת סימנים ותקשורת בכתב. החבר'ה שלנו פיתחו אחת כזו נומרית סודית בכדי להעביר רעיונות מספריים בינם לבין עצמם. אם אתם מבטיחים לא לגלות לאף אחד, נלמד כאן על עקרונות השיטה הסודית. מבטיחים?



 לכתוב מאפס עד ארבע


לכתוב ספרות מחמש עד תשע

לומדים לכתוב מספרים דו ספרתיים, תלת ספרתיים וארבע ספרתייים


 לומדים לכתוב אחדות, עשרות, מאות, אלפים

ועכשיו תור שעורי הבית שלכם: נסו לכתוב 2020 בספרות ציסטריאניות ושתפו. מוזמנים גם לשתף בנסיונות אחרים שלכם.

53 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page